Senggigi – Tete Batu – Kuta

Deel

allemaal gelegen op Lombok….

22 t/m 29 dec

want we waren op tijd in de haven van Padang Bai en de boot lag al te wachten. Hij vertrekt ook keurig een kwartier te laat. De zon schijnt weer eens, het wordt een warme dag. Ongeveer 4 uur op de boot en nog een kleine 2 uur in een minibusje en dan zijn we in Senggigi. Na een kwartier varen worden we alweer getrakteerd op een dolfijnenshow. Ze schieten de lucht in, maken salto’s en hele schroeven. Prachtig. Het is helaas van korte duur. Verder weinig noemenswaardigs te melden van de bootreis anders dan dat het bloedheet was. In de haven van Lembar (Lombok) komen kleine bootjes naar onze nog niet afgemeerde boot. Als kleine apen springen ze even “over” naar de Ferry en binnen werkelijk 30 seconden staan ze voor je neus : rice rice, cheap cheap. You want water, sarong, neckless. Het is niet te geloven. Je komt nooit van ze af. Ondertussen blijft de zonnebril de beste remedie. Eerst 1x netjes “no thank you” en vervolgens negeren.

Na twee uur met de minibus zijn we in Senggigi. We hebben geen accommodatie en we verwachten “besprongen” te worden door “mannetjes” met de bekend zin : room, room, cheap, cheap. Geen hond te bekennen. Wat is dit dan weer voor stadje? Toch een man op een scooter die ons wil helpen. Uiteraard zijn we achterdochtig en gaan eerst zelf zoeken. Alles blijkt vanwege de kerst schreeuwend duur te zijn. Zijn optie gaan we toch bekijken en daar zitten we nu dus ook. Beetje last van een discotheek verderop en wederom liggen alle guesthouses aan de doorgaande straat. Het lijkt wel of het er bij hoort in Indonesië. Die middag blijven we bij het (kleine) zwembad wat werkelijk letterlijk op struikelafstand van onze kamer ligt. Die avond eten we aan het strand en zien een prachtige zonsondergang.

De volgende dag een scooter gehuurd, ja eentje en ik rij 🙂 We rijden de hele kustweg af en zien het dan opeens heel donker worden. Even stoppen om iets te eten. Goed besluit want binnen 5 minuten komt het met bakken naar beneden. Nog maar wat eten, maar het houdt niet meer op. Uiteindelijk is het nog gewone regen en besluiten we terug te rijden. Morgen nog een keer proberen. Zo gezegd zo gedaan en de volgende dag weer een rondje gemaakt. Deze keer bleef het droog en werd het een prachtige rit. Uit eten gaan blijft ook bijzonder want ook daar sta je te onderhandelen. Het is zo laagseizoen dat de ene je 15% korting geeft, de ander weer een gratis dessert. Moet niet gekker worden, en dat op kerstavond :-). Het kerstgevoel is absoluut niet aanwezig, das wel een beetje jammer want we houden wel van die sfeer. Het is 1e kerstdag, weer bloedheet. We proberen uit te slapen, maar met een krijsende baby bij de buren ging dat niet lukken. Uiteindelijk toch om half 10 ontbijt op het strand en daarna het zwembad in…………….tsssssssssssssss, afkoelen. Even later ook maar even de zee in. Toen een rondje met de scooter, van het uitzicht genoten en weer terug het zwembad in. Heerlijk een boek gelezen, lunch op het strand en vanavond op zoek naar een kerstdiner.  Nou dat was wel een hele goede, inclusief rode wijn voor Car. Perfect gegeten, westers een keer voor de verandering.

De laatste dag in Senggigi nog een rondje met de scooter gemaakt en vervolgens vervoer geregeld voor het bezoek aan Tete Batu. Op de 27e aangekomen in Tete Batu, een dorp met helemaal niets en een aantal guesthouses. Het dorp is de uitvalsbasis voor het beklimmen van de Ranjani Krater, maar dat wordt afgeraden in het regenseizoen. Hebben we dus ook niet gedaan, maar die middag in de omgeving wat gewandeld en gelezen bij onze hut. De volgende dag een fantastische wandeling gemaakt tussen de rijstvelden door om uiteindelijk bij een prachtige waterval uit te komen. Op de terugweg werden we door een aantal vrouwen uitgenodigd om te helpen met het planten van rijst. Car had een wondje aan haar teen, dus die gokte het niet, maar ik trok mijn schoenen uit en stapte het rijstveld in. Wat een ervaring om zelf die plantjes in de grond te mogen drukken. Er komt een filmpje aan, maar You Tube wil niet echt vlotten hier. Tijdens de wandeling hadden we vervoer geregeld naar Kuta-Lombok en de volgende morgen stonden ze keurig op tijd voor de deur. Die middag in Kuta aangekomen. Zeer fraai guesthouse met zwembad, maar het dorp was voor ons een redelijke tegenvaller. De mooie stranden waren niet in het dorp en wat er was, was vies en vol met vissersbootjes. De stranden waren echt meer dan prachtig, maar je moest een helse scooterrit van 3 kwartier maken om er te komen. Het dorp was helemaal niets en er waren hoofdzakelijk surfers. Niet onze ‘scene”. We besloten om de volgende dag nog te blijven. Scooter gehuurd, zonder papieren want er is geen politie, en vervolgens die helse scooterrit gemaakt en prachtig stranden gezien en in een onwijze branding gezwommen. Maar dat vinden wij 1 dag leuk, maar geen 4 dagen. Tel daar bij op dat er niets te beleven viel met oud & nieuw en dan weet je wat wij gaan doen. Dus een shuttlebus geregeld terug naar Ubud voor oud & nieuw waar we de 30e zijn gearriveerd. Overal zagen we al aankondigingen voor een “new years eve party” dus dat gaat helemaal goed komen.

Een fijne jaarwisseling gewenst allemaal en in goede gezondheid het nieuwe jaar in “duiken” ?

6 reacties op "Senggigi – Tete Batu – Kuta"

1. Les Calietjes schreef:

hè, hè nog 14 dagen en jullie zijn weer terug om hier de boel te vermaken.
    En… dat is nodig hoor, snik het is zozoo stil!
    Daarom een heel fijn, gezond, succesvol en gezellig 2012 toegewenst.
    Wij werken hier( in de natte Charente), gestaag door en genieten ondertussen van jullie verhaal. Ga zo nog ff door..
    liefs van ons allemaal
    xxJanet

2. Ery schreef:

voor jullie een heel fijn 2012 met nog een mooi stukje reis.
    Ik ben net terug uit zwitserland, heeeeeeeel veel sneeuw! Weer een siets anders dus, de glacier express viel zelfs uit, wat erg jammer was.
    Ik hoorde dat je op de Bromo was? Ook die lange trap gedaan dus. Mooi hoor.
    Veel liefs en groetjes Ery

3. Donald Merckx schreef:

Hoi lieve luitjes Wij kennen Lombok niet dus oordelen kunnen we niet. Wel over gelezen, er is geloof ik een heel groot lepra opvangskamp waar het verboden was voor buitenlanders en Bali moet veel mooier zijn dan Lombok. Hebben toen besloten om toch maar op Bali Candidasa te blijven dat jaar. Lombok hebben we gelaten zoals het nu nog is, en daar zijn we na jullie verhaal blij om. Hier in NL nog steeds warm 12g en somber, wel gezellig met de vele lichtjes om ons heen. He’ de buiten verlichting springt aan oom George staat in 1000w spot met een schaal oliebollen en appelflappen zelf gebakken ze zijn heerlijk. Annelies laat deze keer verstek gaan, ze is al een paar dagen niet lekker(echt ziek) heeft kuur met peneseline. Geloof dat ik P verkeerd geschreven heb maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Vanavond 31/12/2011 oud en nieuw vieren in Overveen met 7 gezinnen ongeveer 22 man en morgen 01/02/2012 om 14.00u naar het Nieuwsjaarconcert in het concertgebouw te Amsterdam iederjaar een echte happening en altijd iemand van de Royal familie erbij. Lieve Car en Arthur laat door iemand in de pondok gewoon oliebollen bakken je doet het voor en ze kunnen het. Niet vragen gewoon opdracht geven. We wensen jullie een heel goed gezond en met heel veel gasten 2012 toe dikke kus Donald en natuurlijk ook een knuf van Henk.

4. Dieter en Clasien schreef:

Beste Arthur en Caroline,

Een gezond, veilig, creatief, succesvol, zonnig, fotogeniek, campingvolle, gitesgevulde, bloemrijk, sportief hoogstaand, kleurrijk, fantastisch, geslaagd en liefdevol 2012 gewenst!!

Dieter en Clasien cs

5. hans plu schreef:

hai luitjes worden jullie nog niet moe van dit wel heel relax vakantie maar toch heel veel plezier daar en een ,mooie 2012 en veel gezondheid toegewenst .

gr pluutjes

6. Esther schreef:

Hai Caroline en Arthur,

Dat klinkt allemaal even relaxed en prettig! Veel plezier vanavond/vannacht, alle goeds voor 2012 toegewenst en blijf genieten van jullie prachtige reis!