Nagargot en Pokhara

Deel

5 december

Wij hadden ons eigen Sinterklaas feest, precies op 5 december, img_20161205_131155alleen niet koud, in tegendeel, maar wel met een mooi cadeautje om uit te pakken. Door een sponsoring van de familie Sinterklaas besloten wij om dat geld te gebruiken een dagje naar Nagargot te gaan. Goede herinneringen hadden we aan die plaats en met Kathmandu waren we wel weer even klaar. Na het ontbijt de bus in en via Bhaktapur (overstappen) naar Nagargot. Onderweg ons alleen maar verbaasd over wat er allemaal stuk is, hoe de Nepalezen zich “redden” en vooral hoe vrolijk ze blijven. En dan bijvoorbeeld in Nederland klagen als het internet niet sneller is dan 50mb of als de trein 5 minuten vertraging heeft. Je gaat zoooo anders tegen zaken aankijken als je hier (weer) rondloopt.

img_20161205_124615Eenmaal in Nagargot herinnerden we ons precies de aankomst en ook de weg die we moesten nemen richting de mooie uitzichten. Wij hadden een plekje waar we meerdere keren op de heuvels hebben uitgekeken met mooie muziek en de roofvogels die voor onze neus zweefden. We konden het met geen mogelijkheid meer vinden. Wat wordt er ongelooflijk gebouwd. Bij een piepklein restaurant heerlijk een omelet gegeten met een grote pot thee. Daarna weer doorgelopen, nog een andere weg geprobeerd, maar maar wij ooit zaten staan nu grote hotels en guesthouses. Ook hier de vooruitgang.

Op de terugweg waren we weer verbaasd over hoe alles hier werkt. img_20161205_131105Neem de agressie in het verkeer. Er zijn namelijk geen verkeerslichten, geen voorrangskruisingen…..of beter, er zijn geen verkeersregels. Op de weg terug werd onze bus echt vet gesneden toen hij (onze bus) een andere bus aan het inhalen was. Even later moest die andere bus stoppen voor passagiers en dus, hup er langs. Nog geen 2 minuten later een hoop getoeter want die andere bus wilde er langs……..omdat onze bus met opzet 10 km/u ging rijden. Even terugpakken ……. net als in Europa eigenlijk, maar met dit kleine verschil dat op een gegeven moment de bussen werden stil gezet en de mannen even bij elkaar verhaal ging halen. Ze werden ontzettend boos en wij dachten : wie slaat er eerst. Niets van dat alles. N het schelden gingen ze de bus weer in en de weg werd vervolgd. Zo kan het ook.

Terug in Kathmandu in het donker onze weg weer gevonden, lange leve google maps, en een heerlijke pizza gegeten bij La Dolce Vita (voor de kenners) in de Thamel. Dank voor de sponsoring, het was een topdag.

img_20161206_094942Volgende ochtend in de bus naar Pokhara, ritje van 6 a 7 uur. Laat ik het kort houden, wij wisten het zeker, die man wilde dood. Inhalen werkt als volgt : je begint met toeteren en dan ga je inhalen, met of zonder zicht en je blijft op de andere weghelft rijden totdat er een andere auto of vrachtwagen aankomt. Kan je dan nog terug invoegen heb je geluk en anders hopen dat van beide voertuigen de remmen het goed doen en dan alsnog invoegen.

In Pokhara dus levend aangekomen getuige dit verslag, guesthouse gevonden, erg slechte bedden en slecht internet, en wat gaan eten. Wat een rust hier en hoeveel schoner is het hier dan in Kathmandu. De gehele sfeer is veel gemoedelijker en het prettige is dat er veel bars, terrassen en restaurants aan de “Lakeside”  te vinden zijn, en dat lakeside heeft niets met darten te maken 🙂

Woensdag de 7e werd een heerlijke relaxdag want de 8e weer in de img_20161207_091041bus naar het startpunt van de trek en dat betekent 4 uur in de bus en ook minimaal nog 4 a 5 uur lopen. Het was prachtig weer, nog wat spullen gekocht voor onderweg, de permits geregeld en vervolgens alleen maar in de zon bij het meer gezeten. Eind van de middag liepen we door een steegje naar het meer en kwamen langs een bordje met “Mama’s Homestay” Meteen even gekeken en een super gezellige familie, fantastisch ruime kamer en een dakterras met uitzicht op de bergen. img_20161207_154505Meteen gereserveerd voor na de trekking en we konden onze overtollige bagage (wat je niet meeneemt op de trekking) daar meteen brengen. Perfect geregeld.

Morgen dus de eerste semi-trekkingdag. Benieuwd wanneer we iets kunnen melden op deze site 🙂

Foto’s Nagargot : https://goo.gl/photos/6VALy17DTSSSAkU6A

Foto’s Pokhara : https://goo.gl/photos/ar6oHPMaj9SdwJmw6

5 reacties op "Nagargot en Pokhara"

1. Alexander Bakkum schreef:

Leuk verslag Arthur en Carolien. Blijft toch een hele andere wereld en ja doet je beseffen dat wij ons soms druk maken over zaken die er echt niet toe doen. Heel veel plezier met de trekking

2. H.W. van Kempen schreef:

Fijn dat we zo mee kunnen reizen, het zo weer te beleven in dit bijzondere land.
    De foto aan het meer ziet er geweldig uit.
    Ben benieuwd of jullie voldoende “verbinding” hebben tijdens de trekking en we verder op de hoogte kunnen blijven.
    Aan een nachtelijke busrit hebben we helaas ook geen goede herinneringen maar dat moet je er wel voor over hebben.
    Doe wel voorzichtig want we willen nog meer zien.
    Henk

3. Carin schreef:

Mooie belevenis weer! Nu de trekking? Hoe lang, hoe ver, hoe hoog?
    Moet prachtig mooi zijn! Enjoy!!!!
    X

4. Francien schreef:

Nou, wat leuk om even met jullie mee te kunnen kijken in Nepal. En zowaar hebben jullie ook helder weer bij het meer in Pokhara. Geniet maar lekker van al het moois en de andere cultuur!
    Liefs

5. Dion schreef:

He he we zijn er en we zitten (foto onderaan) :-). Hebben ze ook koffie vandaag ? Die thee valt vast niet altijd mee…. ;-). Geniet lekker samen en doe eens gek nu jullie die busrit zomaar overleefd hebben :-).