Sri Lanka

1997

SriLanka

Colombo - Sigiriya - Unawatuna - Huwelijksreis

Lang moest ik er over nadenken en uiteindelijk wat hulp ingeroepen. Huh? Nou, ik wilde Caroline verrassen met de huwelijksreis en had haar dus een aantal vragen gesteld waar de reis aan zou moeten voldoen. Met die antwoorden heeft een goede vriendin ons verder geholpen en zo kwam ik bij een mix uit van Sri Lanka en de Malediven.

De NBBS bestaat nu nog steeds en je kan zelfs, zoals wij hebben gedaan, nu nog de “bouwsteen” Sri Lanka met privé chauffeur boeken. Via Holland International boekten wij toen een losse 4 daagse reis naar de Malediven.

Aangekomen in Colombo werden wij keurig opgehaald door onze chauffeur die ons een ruime 2 weken rond zou rijden. Hij vroeg direct waar we heen wilden en voor de eerste 2 nachten hadden we al een hotel geboekt. De volgende dag bij het ontbijt zouden we een reisplan maken voor de rondrit. Daar waren we snel uit, hij kent het eiland beter dan wij en zeiden hem dat hij ons alle high lights moest laten zien.

Via het strand van Negombo ging het richting Sigiriya Rock. Overal hadden we prachtige plaatsen om te overnachten, heerlijk eten en de chauffeur was mega vriendelijk. Via het Noorden, niet te Noordelijk want dan kwam je in het gebied van de Tamil Tijgers, kwamen we in Kandy waar we in een supergaaf hotel verbleven, het Chalet Hotel. Elke kamer was van onder tot boven gedecoreerd middels behang, schilderwerk of andere materialen.

Het grappigste was nog dat er op onze kamer een briefje lag dat we het raam dicht moesten laten want het ontbijt werd maar 1 keer geserveerd. Wij moesten lachen, maar toen de volgende morgen de apen over de reling liepen snapten wij het briefje.

Vervolgens was Nuwara Eliya de bestemming. het gebied van de theeplantages. Zeer indryukwekkend als je voor het eerst van je leven daar loopt en ziet hoe de theeblaadjes geplukt worden. Ook een stuk kouder en vochtiger, maar dat is logisch. En weer door ging de reis.

De chauffeur had gelukkig ook nog een goede kennis bij het reservaat. Ja, weer zo’n waanzinnige belevenis. Voor het eerst op safari. Wooooow, alleen het gevoel al dat je elk ogenblik oog in oog kan komen te staan met wilde dieren. De olifant was snel gespot en later ook wat buffels. Het was allemaal zo indrukwekkend.

Ook het olifanten wees- en opvanghuis hebben we bezocht met als hoogtepunt het wassen van de olifanten in de rivier. Prachtig wat een spektakel. Toen was het tijd om richting het eindpunt van deze trip te gaan, Unawatuna Beach. Ook hier weer een “eerste keer” en wel, voor het eerst de zee in rennen zonder dat je “door” hoeft, zo warm was het water.

Het was meer dan we van te voren hadden kunnen bedenken, wat een onvergetelijke ervaring.